پایاننامهها به عنوان گونهای رسمی از اسناد پژوهشی، برمبنای شاخصههای مختلفی بررسی و تحلیل شدهاند. شیوههای استنادی و کتابشناختی ، تحلیل موضوعی، روششناسی و ساختار چیدمانی و فرمی مطالب پایاننامه، از نمونۀ این تحلیلها میباشد. در حوزۀ پژوهشهای هنری، برنامۀ درسی «پژوهش هنر» به دلیل ماهیّت و ضرورتهای ایجابی، یکی از بسترهایی است که به نوعی نبض پژوهش آکادمیک حوزۀ هنر کشور را در اختیار گرفته و از این منظر میتواند جهت دهندۀ سایر شاخههای این حوزه باشد؛ با توجه به اینکه در حال حاضر نزدیک به سه دهه از آغاز به کار این رشته در مقطع تحصیلات تکمیلیِ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور گذشته است، مرور و ارزیابی پایان نامههای پژوهش هنرِ تولید شده در این سالیان میتواند چشم اندازی گویا از رسمیترین شکل پژوهشهای حوزۀ هنر را پیش روی ما محقق سازد. بر این اساس مسئلۀ اصلی این کرسی، معرفی و آسیب شناسی گرایشهای «موضوعی» پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش هنر در ایران بود.
این برنامه در ساعت 10 و پانزده دقیقه روز دوشنبه 21 آذر با حضور نزدیک به 50 نفر از دانشجویان رشتههای کارشناسی ارشد پژوهش هنر و کارشناسی ارشد فرش (گرایش پژوهش) و همچنین چند تن از اعضای هیات علمی بخش هنر در تالار یاسمن دانشکده هنر و معماری با قرائت کلام الله مجید آغاز شد. در ابتدای برنامه آقای دکتر سیدی به عنوان مدیر کرسی، مقدمهای را در خصوص اهمیت مباحث این کرسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح نمود. سپس دکتر مقنی پور به عنوان ارائه دهنده کرسی، مباحث اصلی خود را در حدود 40 دقیقه ارائه داد که این مباحث حول پاسخگویی به 4 سوال زیر بود:
ـ اهداف آموزشی درمقطع کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر چیست؟
ـ فراوانی موضوعی پایاننامههای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش هنر به چه ترتیب است؟
ـ دلایل عمده انتخاب موضوعات و حوزههایی خاص برای انتخاب موضوع پایان نامه در این رشته کدامند؟
ـ راهکارهای پیشنهادی برای ایجاد تنوع موضوعی در پایاننامههای رشته پژوهش هنر کدامند؟
بعد از آن دکتر ارجمند به عنوان منتقد این کرسی، مباحث انتقادی خود را مطرح نمودند که عمده این نقدها در خصوص مباحث شناختی مطرح شده در خصوص دلایل انتخاب موضوعات پایان نامه از سوی دانشجویان بود که به زعم ایشان دخیل نمودن متغیرهای دیگری می توانست منجر به شکلگیری پاسخ های دقیقتری به این مسئله شود. در انتهای برنامه نیز پرسشهایی از سوی دانشجویان مطرح شد و اساتید ارائه دهنده و منتقد، سوالات را پاسخ دادند.