معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 

 

دکتر حجت اله عبدی اردکانی

 تحصیلات

دکتری تاریخ معماری-مرمت

 شماره تماس

 36131040

 دورنگار

 36242800

 پست الکترونیکی

h.abdi@shirazu.ac.ir

 نشانی دفتر

ساختمان شماره 2 /اتاق236

 

مدیر آموزش، و کارشناسان آموزشی

 

فاطمه احمد پور حقیقی
رئیس اداره آموزش و تحصیلات تکمیلی 
شماره تماس: 36131038-36230449
 ساختمان شماره 1 / اتاق 124
شرح وظایف

 

سیده صدیقه کاظمی
کارشناس آموزش بخش معماری
 شماره تماس 36131004 - 36230449
 ساختمان شماره 1 / اتاق 124
شرح وظایف

 

زینب کارگر
کارشناس آموزش بخش هنر
 شماره تماس: 36131041 -36259058
 ساختمان شماره 1 / اتاق 130
شرح وظایف

 

مرضیه زارع
کارشناس آموزش بخش شهرسازی
 شماره تماس:36131077-36230449
 ساختمان شماره 1 / اتاق 124
شرح وظایف

 

کلیتی از حوزه فعالیت معاونت آموزشی

معاونت دانشکده به عنوان متولی اصلی امور آموزش، پ‍ژوهش وهماهنگی بوده و در این راستا مسئولیت ها و وظایف زیر را به عهده دارد:

برنامه­ ریزی:

  • برنامه ریزی برای اجرای موثر برنامه های آموزشی مصوب
  • برنامه ریزی برای فراهم شدن شرایط توسعه آموزش (راه اندازی رشته های جدید، مقاطع تحصیلی تکمیلی)
  • برنامه ریزی برای ارتقاء فعالیت های آموزشی اعضای هیئت علمی و جذب اعضای هیات علمی جدید متناسب با نیازهای آموزشی
  • برنامه ریزی برای بازنگری برنامه های آموزشی و ارائه پیشنهادی مراجع بالاتر
  • برنامه ریزی برای تشویق و حمایت از دانشجویان ممتاز و استعدادهای درخشان
  • برنامه ریزی برای جلب مشارکت اعضای هیئت علمی و گروههای آموزشی در فرآیندهای مدیریتی، عملیاتی و ارزشیابی

 هماهنگی:

  • هماهنگی باسایر واحدهای هم عرض در جهت نیل به اهداف دانشکده
  • هماهنگی با فعالیت های گروههای آموزشی در راستای اهداف کلان دانشکده و دانشگاه
  • هماهنگی فعالیت های اداری و واحدهای تابعه در راستای اهداف کلان دانشکده و دانشگاه
  •  برقراری ارتباط با معاونت آموزشی دانشگاه به منظور اطلاع از سیاست های آموزشی و ارائه پیشنهادات و درخواست ها
  •  برقراری ارتباط با سایر واحدهای دانشگاهی

نظارت:

  • نظارت بر فعالیت های گروه های آموزشی
  • نظارت بر فعالیت های اداره آموزش، تحصیلات تکمیلی دانشکده و گروه های آموزشی
  • نظارت بر حسن اجرای مقررات، آیین نامه ها و قوانین آموزشی

 اجرایی:

  • اجرای سیاست ها، خط مشی ها و دستورات ریاست دانشکده و معاونت آموزشی دانشگاه
  •  ارائه پیشنهاد، نظر و صدور دستور به منظور ارتقاء فعالیت های آموزشی و اجرای سیاست ها و خط مشی های آموزشی در راستای مسئولیت های محوله
  •  ارجاع نامه های اداری و شکایات واصله به ادارات و واحدهای مربوطه، دریافت پیشنهادات اعضای هیئت علمی، گروه های آموزشی، واحدهای تابعه، دانشجویان و کارکنان و بررسی و دستور به اقدامات لازم، شرکت در جلسات شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی و هیئت رئیسه دانشکده
  •  برگزاری کنفرانس های علمی، کارگاه های آموزشی، دوره های بازآموزی
  •  انجام مکاتبات لازم با واحدهای درون و برون سازمانی

 ارزشیابی:

  • ارزشیابی درونی گروه های آموزشی (بخش ها)
  • ارزشیابی مستمر کارکنان آموزشی
  • ارزشیابی فرآیندهای آموزشی و برون دادها
  • ارزشیابی فعالیت های آموزشی اعضای هیئت علمی دانشکده

جزئیاتی از حوزه فعالیت معاونت آموزشی

  • مقطع کارشناسی
  •  
  • ورودیها
    • نام‌نویسی- تشکیل و تکمیل پرونده و رفع نواقص
    • ثبت نشانی دانشجو در سیستم جامع آموزش
    • انتخاب واحد گروهی
    • استخراج وتهیه اسامی دانشجویان معاف از دروس پیش‌نیاز و اصلاح انتخاب واحد آنها
  1. انتخاب واحد
    • ثبت دروس هر نیمسال در سیستم جامع آموزش:درس- استاد –زمان و مکان تشکیل کلاس- ظرفیت- اصلاح در صورت لزوم
    • مدیریت برنامه‌ی رشته در زمان انتخاب واحد مطابق اعلام بخش
    • اعتباربخشی یا حذف دروس غیر معتبر دانشجویان پس از انتخاب واحد (حداکثر ظرف یک هفته) وتأیید انتخاب واحد دانشجویان
    • تهیه‌ی لیستهای حضور و غیاب و ارسال به امور اساتید در ابتدای هر نیمسال
  2. حذف و اضافه
    • اصلاح برنامه بخش در سیستم در موارد لزوم و حذف دروس بحد نصاب نرسیده
    • مدیریت برنامه‌ی آموزشی رشته در زمان حذف و اضافه
    • اعتبار بخشی و حذف دروس غیر معتبر دانشجو
    • تأیید حذف و اضافه دانشجو(پس از بررسی درخصوص حداقل و حداکثر مجاز واحدهای انتخابی)
    • چاپ و تحویل برگه حذف واضافه دانشجو پس از بررسی و تأیید نهایی
    • ثبت‌نام دانشجویان مهمان در صورت موافقت بخش و وجود ظرفیت
    • تکمیل و تأیید فرمهای دانشجویی نظیر وام، خوابگاه و سایر تسهیلات
    • تکمیل و تأیید فرمهای تکثیر جزوه درسی
  3. حذف اضطراری (ویژه مقطع کارشناسی)
    • دریافت لیستهای حضور و غیاب از امور اساتید جهت حذف اضطراری و اعلام اسامی محرومین هر درس
    • اقدامات لازم جهت حذف اضطراری دروس دانشجویان متقاضی مطابق مقررات
  4. کنترل نهایی
    • بررسی کلی و اصلاح موارد لازم دروس انتخابی دانشجو در نیمسال و تأیید نهایی آنها در زمان اعلام‌شده در تقویم آموزشی
    • چاپ وتحویل برگه‌ی نهایی دانشجو به تمام دانشجویان بعنوان مجوز ورود به جلسه امتحان (در صورت لزوم با الصاق عکس)
  5. امتحانات
    • تهیه لیست نمرات جهت برگزاری امتحانات (حضور و غیاب و اعلام نمره)
    • اقدامات لازم جهت جلوگیری از شرکت محرومین هر درس در جلسه امتحانی و ثبت نمره‌ 50/0 در لیست نمرات قبل از برگزاری امتحان
    • تهیه فهرست دانشجویان مهمان و اضافه نمودن اسامی آنها در لیست هردرس
    • تعیین شماره صندلی هر دانشجو در امتحان و اعلام آن دقایقی قبل از امتحان
    • دریافت پرسشنامه تکثیرشده‌ی امتحان از مسئول آموزش دانشکده و توزیع بین مراقبان
    • حضور و غیاب دانشجویان و نظارت بر حسن اجرای آزمونها مطابق مقررات
    • ثبت غیبت دانشجویان غایب در لیست نمره و گرد‌آوری و بسته‌بندی اوراق امتحانی و تحویل به اموراساتید
    • دریافت لیست نمره از امور اساتید در مهلت مقرر(حداکثر 10 روز پس از برگزاری امتحان)
    • اقدامات لازم در خصوص عدم امکان تغییر نمره‌ی اعلام شده توسط استاد (بعنوان نمره قطعی و نهایی دانشجو) مانند نگهداری لیستها در مکانی مناسب وامن و چسب‌زدن روی نمرات)
    • بررسی اعتراضات دانشجویان در خصوص نمرات و حفظ سوابق آنها در پرونده دانشجو
    • پی‌گیری اقدامات لازم در خصوص تغییر نمره مانند ارائه و تکمیل فرم توسط استاد و تصویب در شوراهای مربوطه و طی مراحل قانونی در زمانهای مقرر
    • درج نمرات دانشجویان در سیستم جامع و تأیید آنها
  6. سایر موارد
    • چاپ و تحویل کارنامه نیمسال قبل به دانشجو
    • اعلام اسامی دانشجویان مشروط
    • صدور و پی‌گیری ارسال اخطاریه دانشجویان مشروط
    • صدور گواهی‌نامه‌ها و معرفی‌نامه‌ها
    • تهیه و اعلام اسامی دانشجویان فاقد تأییدیه پیش‌دانشگاهی در پایان هر نیمسال و جلو گیری از ادامه تحصیل آنها پس از مهلت قانونی
    • بررسی کارنامه دانشجویان واصلاح آنها در موارد لزوم
    • اعلام رتبه‌های دانشجویان در سال- دوره - نیمسال و . . .
    • تهیه فهرست کلاسهای درس هرنیمسال جهت ارسال به مرکز ارزیابی کیفیت داشگاه
    • انجام مکاتبات لازم در خصوص دانشجویان مهمان
    • ارسال مدارک دانشجویانی که از سیستم خارج می‌شوند مانند انتقالی، انصرافی و اخراجی
    • تهیه آمارهای آموزشی
    • اصلاح مشخصات شناسنامه‌ای دانشجو
    • اقدامات لازم در خصوص کارتهای المثنی (مفقودی- تعویضی)
    • تمدید کارت دانشجویی در آغاز هر نیمسال
    • بایگانی اسناد و سوابق مربوط به دانشجو
    • اطلاع‌رسانی‌ موارد شخصی با اخذ امضاء و برنامه‌های عمومی به دانشجویان
    • اقدامات لازم درخصوص گواهی‌های پزشکی (حذف درس یا نیمسال)
    • اقدامات لازم درخصوص مرخصی تحصیلی دانشجو
    • اقدامات لازم درخصوص دانشجویان انتقالی: پی‌گیری وصول پرونده از مؤسسه مبدأ و تطبیق دروس قبلی مطابق مقررات و اعلام به دانشجو
    • استخراج و تهیه فهرست اسامی دانشجویان 10% برترو سایر لیستهای مربوطه 

 

  • مقاطع تحصیلات تکمیلی : علاوه بر موارد فوق، کارشناس خدمات آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی وظایف زیر را نیز بعهده دارند:
    • تعریف دروس جبرانی در سیستم
    • پی‌گیری‌های لازم در خصوص انتخاب و گذراندن دروس جبرانی توسط دانشجو
    • تمدید سنوات در موارد لزوم و جلو گیری از ادامه تحصیل دانشجویان فاقد مجوز
    • تکمیل و تأیید فرم الف (پیشنهاد موضوع پایان‌نامه): تصویب بخش، امضاهای لازم و بایگانی
    • تکمیل و تأیید فرم ب (تصویب موضوع پایان‌نامه) : تصویب بخش، امضاهای لازم و بایگانی
    • پی‌گیری در خصوص ارائه گزارشهای سه‌ماهه با تأیید استادان راهنما و مشاور و درج در پرونده
    • تکمیل و تأیید فرم اعلام کفایت پایان نامه
    • پی‌گیری در خصوص انجام اصلاحات پایان‌نامه در مراحل مختلف توسط دانشجو
    • ارسال پایان‌نامه به سازمانها و افراد مطابق مقررات
    • اقدامات لازم مربوط به کارت دانشجویان ورودی

 

  • کارشناسی امور اساتید : 

 

برنامه‌ ریزی

    • ارسال و دریافت فرم اعلام همکاری و وقت پیشنهادی استادان
    • برنامه‌ریزی اولیه و طرح در بخش
    • تهیه و ارسال دعوتنامه قبل از آغاز نیم‌سال
    • دریافت برنامه نهایی بخش و ارسال به خدمات آموزش
    • تعیین محل تشکیل کلاسها و اعلام در محل مناسب جهت اطلاع دانشجویان
    • درخواست ابقای دروس بحد نصاب‌نرسیده توسط بخش با اخذ مجوز، یا حذف آنها
    • رسیدگی و انعکاس درخواستهای دانشجویان در مورد برنامه‌ها به بخش و انعکاس پاسخ لازم
  1. جلسات
    • تنظیم دستور جلسات و ارسال دعوتنامه
    • طرح موارد در جلسه
    • تنظیم صورت‌جلسات بخش و دانشکده و پی‌گیری و ارسال آن به مراجع ذی‌ر بط
  1. حق‌ا لتدریس
    • تنظیم و تکمیل قراردادهای حق‌التدریس و دریافت احکام و گواهی‌های لازم
    • گزارش انجام کارو تشکیل کلاسهای درس درپایان هفته دوازدهم و پایان نیمسال
    • تنظیم لیست و ارسال گزارشهای تأیید شده فوق توسط بخش و دانشکده به معاونت آموزشی پردیس  
  2. ارزشیابی
    • برنامه‌‌ریزی جهت انجام ارزشیابی کلاسهای درس در زمان مقرر
    • تحویل فرمهای ارزشیابی به ارزیابان و گردآوری وبسته‌بندی آنها پس از تکمیل دانشجویان
    • تهیه لیستهای لازم مربوط به ارزشیابی و تکمیل، تأیید و ارسال آنها به دفتر برنامه ریزی آموزشی، سنجش و نظارت  
  3. امتحانات
    • برنامه‌ریزی امتحانات قبل از بازه حذف و اضافه و اعلام به خدمات آموزش واطلاع‌رسانی به استادان
    • تهیه وارسال دعوتنامه امتحانات بر اساس برنامه اعلام‌شده
    • هماهنگی با نقلیه جهت حضور بموقع استادان در جلسه امتحان
    • دریافت بموقع سئوالات امتحانی از استادان و تحویل به مسئول آموزش دانشکده
    • دریافت اوراق امتحانی به ضمیمه لیست نمرات از مسئول آموزش دانشکده و تحویل به استادان
    • دریافت لسیت نمرات از استادان بهمراه اوراق امتحانی و تحویل به مسئول آموزش دانشکده
    • تذکر مهم: موارد فوق با تحویل و دریافت رسید انجام می‌‌شود.
  4. سایر موارد
    • ارسال برنامه قبل از شروع نیمسال به نقلیه و هماهنگی جهت ایاب و ذهاب استادان
    • تحویل لیستهای حضور و غیاب دانشجویان به استادان قبل و بعد از حذف و اضافه
    • حضور و غیاب استادان
    • تهیه و ارسال گزارش‌های ماهانه‌ی تشکیل کلاسها به معاونت آموزشی دانشکده و پردیس
    • اطلاع رسانی نامه‌ها، بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها به بخش و استادان
    • بررسی کارنامه دانشجویان در نیم‌سال آخر تحصیلی و اعلام کفایت دروس انتخابی به دانشجو و ارسال رونوشت آن به خدمات آموزشی