رئیس بخش

 

دکتر محمد امین حبیبی
 تحصیلات دکترای معماری
 شماره تماس   36131078-36131016
 دورنگار  36242800
 پست الکترونیکی a_habibi@shirazu.ac.ir
 نشانی دفتر  ساختمان شماره 2/ اتاق

 

مسئول دفتر

لیلا سلمان  
مسئول دفتر بخش معماری
 شماره تماس 36131016 
 ساختمان شماره 2 / اتاق
شرح وظایف

 

 

 

 

 

 

نشانی : شیراز، معالی آباد، گلدشت 3، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز، ساختمان شماره 2، طبقه دوم، دفتر بخش معماری

شماره تماس :07136230447

دورنگار:07136230447

روسای پیشین

سال 1373 الی  1377 (دکتر محمدرضا مغاره)

سال 1377 الی 1378 (دکتر کاظم معمارضیاء)

سال 1378 الی  1381 (دکتر حمیدرضا شریف)

سال 1382 الی 1384 (دکتر محمدحسن فلاح)

سال 1386 الی 1387 (دکتر محمد علی آبادی)

سال 1389 الی 1390 (دکتر محمدحسن فلاح)

سال 1391 الی 1393 (دکتر حمیدرضا شریف )

سال 1393 الی 1397 (دکتر محمد علی آبادی )

سال 1397 الی 1399 (دکتر سید محمدحسین ذاکری )

سال 1399 تاکنون (دکتر امین حبیبی )

 

 

تاریخچه

استان فارس از دیرباز سهم عمده‏‌ای در تمدن و معماری ایرانی و اسلامی داشته و بخش عمده‏‌ای از میراث معماری ما در این استان وجود دارد. این آثار با شیوه‏‌‌های مختلف از دوران هخامنشی و ساسانی تا شکوفایی دوران اسلامی همه جای این استان را مزین کرده است. شهر شیراز در طول تاریخ پر افتخار خود معماران شایسته‌‏ای چون قوام‌‏الدین و زین‌‏العابدین شیرازی را پرورده است که تا سمرقند و بخارا آثارشان را فراگرفته است.

با توجه به جمعیت جوان کشور و نیاز وافری که به ساخت فضای زیست، کار و تفریح و … وجود دارد و همچنین با عنایت به آثار برجسته و منحصر بفرد معماری و شهرسازی در شیراز و به منظور حفظ و اشاعه هنرهای معماری سنتی و اسلامی، بخش معماری دانشگاه شیراز از سال 1373 راه‌اندازی گردید.

  •  سال 1373، پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی معماری در محل دانشکده  ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز. 
  •  سال 1375، به دلیل مشکل کمبود مکان،  گستردگی فعالیت‌های کارگاهی این رشته به دانشکده مهندسی منتقل و بصورت زیر مجموعه‌ای از آن دانشکده فعالیت نمود.
  •  سال 1377، دانشکده هنر و معماری به طور رسمی مستقل گردید و بخش‌های آموزشی و معاونت­‌های مختلف آموزشی و دانشجوئی ـ فرهنگی شکل گرفت و بدین ترتیب بخش معماری به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد.
  •  سال 1377، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته معماری.
  •  سال 1378، به دلیل تغییر در سرفصل دوره و نحوه پذیرش از طرف وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی معماری پذیرفته گردید.
  •  سال 1379، دانشکده به محل زیبایی که با همت آقای احمد نادر کاظمی از خیرین بنام شیراز در گلدشت معالی آباد احداث گردیده منتقل شده است و به فعالیت خود ادامه می‌­دهد .
  •  سال 1384، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری.
  •  سال 1384، آغاز همکاری جهت راه‌اندازی و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی معماری با پردیس دانشگاه در قشم.
  •  سال  1391، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نا پیوسته معماری در پردیس دانشگاه شیراز.
  •  سال 1391، پذیرش دانشجو درمقطع کارشناسی مهندسی معماری با پردیس دانشگاه در کشور امارات.

اهداف

معماری در لغت به معنای علم بنایی و ابعادسازی آمده است و معمار به معنای بسیار عمارت کننده آن که عمارت کند و موجب رونق و تعالی گردد و عمارت نیز به معنی آبادی است. لغات هم ریشه معماری و عمارت نیز همه معنایی از آبادانی و زندگی و حیات را درخود دارند. معمر به معنای طویل العمر، معمر به معنای منزل فراخ با آب و گیاه و مردم است. معمور یعنی آبادان، آباد، مسکون و دارای جمعیت از مردمان (لغت نامه دهخدا). درقرآن نیز در مواردی به ساختن و معماری و یا عمارت که ریشه معماری دارد، اشاره شده است. هنگامی که خداوند می‎فرماید "عمروالارض" یعنی زمین را آباد کنید و زمین بنایی والا می باشد. تعمیر هم از همین ماده است و همچنین عمر نیز به معنای تعمیر بدان بواسطه روح است واگر زیارت خانه خدا هم عمره می گویند باز به همین خاطر است که زیارت مردم مایه آبادانی بیت الله الحرام است. در تفسیرالمیزان مجموعه این معانی ( لغوی وقرانی) نشان می دهد که مفهوم "معماری" عمیق‎تر از ساختن به تنهایی و ابعادش وسیعتر از به وجود آوردن کالبد یک ساختمان می‎باشد که مفاهیمی مانند زنده‎سازی و احیاء و تداوم وحیات وآبادانی را درخود نهفته دارد یا به عبارت دیگر معماری همواره به معنای ایجاد فضایی با روح و حیات تصور می گردد. در این جا در مقام تعریف معماری باید به چند نکته زیر توجه کنیم :

     اول اینکه در معماری همیشه معرفت و عمل به هم پیوستهاست و سیر از معرفت به عمل و اجرا معماری را پدید می آورد. دیگر اینکه اثرمعماری همواره در پیوند با محیط مطرح است و بدون ارتباط با محیط و بافت اطرافش شکل نمی‎گیرد وتعریف نمی شود.

بدین ترتیب از مجموعه تمامی آنچه به اجمال بیان شد بطور خلاصه میتوان گفت که:

     معماری نوعی عمل خلاقانه است که مقصود آن شکل دادن به فضای زیست انسان درتمامیتش می‎باشد و گستردة آن از جوابگویی به نیازهای انسانی در پیوند با محیط و طبیعت تا بیان عواطف و اعتقادات او طیف وسیعی را در برمی‎گیرد.

هدف رشته معماری : 

پرورش استعداد خلاق و انتقال دانش ها و مهارت ها جهت تربیت متخصصین کارآمدی است که با ادراک معرفت‍ ها و تئوری های مربوط به موضوع بنا به جنبه های عملی آن نیز توجه نموده و حرکت از معرفت به عمل و اجرا را پدپد‌آورد. نهایتاً توان انتظام بخشی به فضای زیست انسانی را داشته و ابعاد کمی و شرایط کیفی زیست و رشد در جامعه را فراهم آورد.