نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

شیوه نامه اجرایی بهره مندی از مشوق های مهارت آموزی در پیش و حین خدمت

شیوه نامه اجرایی بهره مندی از مشوق های مهارت آموزی در پیش و حین خدمت


مقدمه:

هر کشوری برای حفظ و ارتقاء توان دفاعی و امنیتی خود با توجه به عوامل گوناگون از قبیل ژئوپلیتیک و وضعیت جغرافیایی راهبرد دفاعی تهدیدات تجهیزات ،جمعیت اقتصاد و.... ، چگونگی تأمین نیروی انسانی نیروهای مسلح  خود را تعیین می نماید در جمهوری اسلامی ایران، نیز با توجه به نقش مردم در دفاع از عزت، استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمت وظیفه عمومی برای نقش آفرینی مردم در امر دفاع و امنیت تعیین شده و جوانان ذکور در لباس سربازی یکی از مه مترین ارکان آمادگی دفاعی و امنیتی کشور و نیروهای مسلح محسوب می شوند و سالانه صدها هزار نفر از جوانان ایران اسلامی در کسوت سربازی وارد نیروهای مسلح شده و در کنار سایر کارکنان نیروهای مسلح به پاسداری و حراست از میهن اسلامی می پردازند. جا دارد دستگاه های کشوری و لشکری نیز با رویکرد تعالی و توانمندسازی جوانان سرباز و تبدیل دوران خدمت سربازی به دوران رشد و تعالی آنان و به واسطه این ایثار و فداکاری با توجه به ظرفیت نیروهای مسلح خدمات متقابلی را به جوانان این مرز و بوم ارائه داده و با توانمندسازی و مهارت آموزی، زمینه را برای خدمت موثرتر و اشتغال و ورود به بازار کار آنان پس از اتمام خدمت را فراهم نماید و با در نظر گرفتن و اعمال مشوق های لازم و مناسب، توانمندسازی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه را در کنار وظیفه ذاتی دفاعی و امنیتی به عنوان یک رویکرد جدید و تحولی با شعار هر سرباز حداقل یک مهارت تخصصی و یک بسته مهارت عمومی، محقق سازند.

باید ترتیبی اتخاذ گردد تا فرهنگ مهارت آموزی در بین خانواده ها و جوانان نقش و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و جوانان قبل از اعزام به خدمت مهارت های لازم را فرا گرفته و سپس برای سربازی اقدام کنند و ترغیب و تشویق جوانان به مهارت آموزی پیش از خدمت یکی از سیاست های مهم قرارگاه میباشد.

یکی از مهمترین محورها و ابزارهای اجرای هرچه بهتر مهارت آموزی استفاده بهینه از عوامل محرک انگیزشی می باشد که یکی از مهمترین روشهای مهم برای ایجاد انگیزه در انسان برای وصول به حیات طیبه و هر هدف مطلوب تشویق است، البته تشویق وسیله برانگیزاننده ای بوده و نباید خود به صورت هدف در آید. در روانشناسی و تعلیم و تربیت امر تشویق یکی از عوامل و محرک های مهم یادگیری تلقی میشود، پس باید با اعمال مشوق های برانگیزاننده، یادگیری مهارت به خصوص قبل از خدمت به عنوان یک مطالبه عمومی در آید.

فرماندهان، مسئولان و مدیران باید ترتیبی اتخاذ نمایند که با توجه به مقررات و اختیارات قانونی جوانان را برای تلاش به یادگیری مهارت تشویق کنند. برای کمک به این موضوع شیوه نامه مشوق کارکنان وظیفه تنظیم و ابلاغ می گردد تا همه فرماندهان، مسئولان و مدیران برای تحقق این موضوع مهم مهارت آموزی را به یک مطالبه عمومی در آورند.

«فصل اول کلیات»

- هدف:

تعمیق و نهادینه سازی فرآیند تعالی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه به عنوان رویکرد تحولی در خدمت سربازی.

 

۲- منظور

الف) ایجاد روش یکسان و هماهنگ در اعمال مشوق مشمولان و کارکنان وظیفه مهارت دیده

ب) تعیین چگونگی بهره مندی کارکنان وظیفه از مشوق ها

ج) ایجاد روش آسان و وحدت رویه در اعمال مشوق ها

د) استفاده عادلانه و حداکثری از مشوق ها

ه) ترغیب و ارتقای انگیزه جامعه هدف برای فراگیری مهارت ها در قبل و حین خدمت

 

3- اختصارات و تعاریف:

الف) اختصارات:

ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

آجا: ارتش جمهوری اسلامی ایران

سپاه: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

فراجا: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

ودجا: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

وزارت علوم: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

قرارگاه: قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

فنی و حرفه ای: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

 

ب ) تعاریف:

کارکنان وظیفه: افسران، درجه داران و سربازان وظیفه مشغول خدمت دوره ضرورت

مشمول طرح: کلیه جوانان ۱۵ ذکور سال به بالا، مشمولان و کارکنان وظیفه

مشمول وظیفه: کلیه جوانان ذکور ۱۸ سال تمام به بالا که هنوز به خدمت اعزام نشده اند.

 

مشوق: ۱۲ مشوق ابلاغی بر اساس جدول ۱ و ۲ مندرج در این دستورالعمل

مهارت: مهارت های تخصصی و عمومی ابلاغی از سوی قرارگاه

مهارت تخصصی: آن دسته از مهارت های طرح جامع مهارت آموزی در حوزه های گوناگون فنی و حرفه ای،  کشاورزی، فرهنگی، ورزشی و... که از سوی قرارگاه به عنوان مهارت تخصصی معرفی شده است.

مهارت عمومی و اجتماعی: دسته ای از مهارت ها که ضرورت آن ها محدود به شغل خاصی نبوده و لازمه زندگی فردی و اجتماعی و شغلی بوده و از سوی قرارگاه به عنوان مهارت عمومی و اجتماعی پذیرفته شده و ابلاغ گردیده است.

مهارت آموزی: فرآیند آموزشی در برگیرنده نگرش ها، مهارت های عملی،  فهم و دانش مرتبط به حرفه ها در بخش های گوناگون علاوه بر تحصیلات و آموزش ها عمومی می باشد.

۴- مستندات

(الف) تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی)

۱) همه سربازان بایستی تحت پوشش برنامه ها قرار بگیرند. آموزش فنی و حرفه ای را توسعه دهند، مدرک هم بدهند.، امکان برگزاری دوره های آموزشی دیگر از قبیل علمی کاربردی و دوره های کوتاه مدت دانشگاهی یا کمکی را بررسی کنید.                                                         شرفیابی سردار باقری 26 / 06/ 1396

کنید

۲) این کار (مهارت آموزی کارکنان وظیفه) کار خوبی است و خیلی کار مثبتی است منتهی مراقبت میخواهد؛ یعنی عملیاتی شدن این کار آسان نیست. فرماندهان پادگان های آموزشی به این جور چیزی عادت نکرده اند، شما چه ساز و کاری را پیدا خواهید کرد که بتواند داخل این پادگان های آموزشی تحمیل کند بر فرمانده که این مراقبت لازم را انجام بدهد. ... ساز و کار اجرایی این کار مهم است مراقبت و پیگیری عملیاتی اش هم مهم است. دنبال کنید عملیاتی بشود....                                           شرفیابی سردار باقری 11 / 04/ 1396

 

 ۳) این کار (مهارت آموزی کارکنان وظیفه) کار خوبی است. این کار یک کار اساسی است، اگر انشالله شما بتوانید حرکت و حضور سرباز را در پادگان آموزشی هدفمند بکنید، یعنی صرفاً این نباشد که تیراندازی و نگهبانی یاد بگیرند، واقعا بتوانند کار یاد بگیرند، اگر این کار بتواند انجام بگیرد کار خیلی بزرگی است.

                                                                                    شرفیابی سردار باقری 10 / 07/ 1396

ب) قوانین و مقررات

۱) موارد ۱۱۴، ۱۱۵ و جدول شماره ۲ و ۳ نوع خدمات برجسته و حداکثر تشویقات و جدول حدود اختیارات آئین نامه انضباطی نیروهای مسلح

 2) پیوست جداول تشویقات آئین نامه انضباطی نیروهای مسلح

۳) مشوق های مربوط به مهارت آموزی کارکنان وظیفه ابلاغی به شماره27/90/1/2213 مورخ 29/07/1397

 ۴) دستور العمل نحوه محاسبه و تشویق مهارت آموزان طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه ابلاغی به شماره

147/99/1/2213 مورخ 09/ 07 / 1398

 

«فصل دوم: اجرا»

۱) سیاست ها و ملاحظات اساسی:

۱/۱ باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مشوق ها انگیزه لازم را در مشمولین و کارکنان وظیفه برای طی دوره های  مهارت آموزی در قبل و حین خدمت ایجاد نماید.

2/1  از مشوق ها عادلانه و به تناسب تلاش انجام شده از سوی فراگیران استفاده شود.

3/1 مشمولانی که قبل از ورود به خدمت مهارت لازم را کسب نموده و دارای مدرک معتبر مهارتی یا معادل آن می باشند در شمول مشوق ها قرار می گیرند که شامل مشمولان دارای مدرک معتبر مهارت آموزی، فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای ، کار و دانش و آن دسته از مقاطع تحصیلی دانشگاه ها که مهارت دیده محسوب گردند.

تبصره: کارکنان وظیفه ای که در طول خدمت موفق به طی دوره مهارتی و اخذ گواهینامه معتبر گردند از یکی از مشوق های مندرج در بندهای ۵، ۶، ۷ و ۸ جدول شماره ۲ بهرمند خواهند شد. ۱

4/1  مشوق های ابلاغی و آئین نامه انضباطی ملاک و معیار تشویق مهارت آموزان می باشد.

 5/1 استفاده از سامانه سرباز ماهر برای ثبت مهارت ها، راستی آزمایی، ارزیابی و اعمال مشوق ها الزامی است.

تبصره: تا عملیاتی سازی و استقرار کامل سامانه سرباز ماهر برابر شیوه دستی ابلاغی اقدام خواهد شد.

6/1  مسئولیت قرارگاه مرکزی، سیاستگذاری و راهبری کلی امر مهارت آموزی و ابلاغ ضوابط مربوطه بوده و امور اجرایی به سازمان ها، نیروها و دستگاههای اجرایی واگذار شده است.

7/1کسانی می توانند از مشوق پیش از خدمت استفاده کنند که حداقل ۲ ماه قبل از اعزام در سامانه ثبت نام نمایند.

8/1 هر داوطلب میتواند با توجه به اولویت تا ۴ مشوق را انتخاب کند که بر حسب اولویت و امتیاز کسب شده، می تواند از یک مشوق استفاده نماید.

9/1 برای استفاده از هر یک از مشوق ها حداقل امتیاز و سهمیه ای در نظر گرفته شده که از سوی قرارگاه در برنامه سالانه اعلام می شود.

 

10/1) امتیاز مکتسبه و نوع مشوق افراد واجد الشرایطی که می توانند از آن بهره مند شوند، قبل از اعزام اعلام خواهند شد.

جدول شماره 1) مشوق هایی که بهره مندی از آن ها برای مشمولانی است که قبل از ورود به خدمت سربازی مهارت لازم را طی و مدرک معتبر دریافت نموده اند:

 

ردیف

عنوان مشوق

موعد درخواست

قبل از خدمت

حین خدمت

1

حداکثر یک ماه کسر خدمت سربازی

ü

 

-

2

انتخاب سازمان محل خدمت

ü

 

-

3

تعویق یا تعجیل در تاریخ اعزام

ü

 

-

4

تعویق اعزام به خدمت، به مدت حداکثر 6 ماه.

ü

 

-

 

 

 

 

 

 

جدول شماره 1) مشوق هایی که در حین خدمت سربازی امکان بهره مندی از آن ها به تناسب برای واجدین شرایط مشمولان وظیفه و کارکنان وظیفه وجود دارد:

ردیف

عنوان مشوق

موعد درخواست

قبل از خدمت

حین خدمت

1

انتخاب استان محل سکونت یا استان همجوار برای خدمت دوره ضرورت

ü

 

-

2

بخشش تمام یا قسمتی از اضافه خدمت سنواتی

ü

 

-

3

بهره مندی از مرخصی تشویقی حداکثر به مدت یک ماه برابر آئین نامه انضباتی

ü

 

-

4

اعطای یک درجه بالاتر از درجه استحقاقی

ü

 

-

5

اجازه خروج از کشور به کارآفرینان وظیفه در حین خدمت

ü

ü

6

استفاده از سربازان ماهر به عنوان مربی و کمک مربی در حد نیاز

ü

ü

7

استفاده تخصصی از سربازان ماهر برای مهارت ورزی برابر نیاز نیروهای مسلح

ü

ü

8

اولویت در استخدام نیروهای مسلح برابر نیاز سازمان

ü

ü

 

تبصره: این دستورالعمل مغایرتی با اختیارات فرماندهان و مدیران نداشته و فرماندهان محترم نیز می توانند بر اساس شرایط و اختیارات و موارد مندرج در آئین نامه انضباطی، نسبت به تشویق افراد واجد الشرایط مشروط بر اینکه یک نفر برای یک مهارت مکتسبه ۲ بار تشویق نشود، اقدام نمایند.

۲- مهارت ها:

1/2) کلیه مهارت های مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، وزارت ارتباطات، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشاورزی، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ICDL و برخی از رشته های تحصیلی مهارت محور دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که در سامانه سرباز ماهر ثبت شده برای مشمولانی که قبل از ورود به خدمت سربازی و یا در حین خدمت سربازی آن را طی نمایند در شمول این دستور العمل بوده و از مشوق های مربوطه برخوردار می شوند.

 

۲/۲) کلیه رشته های هنرستان های کشور به عنوان رشته های مهارت محور در شمول مقررات می باشد.

3/2) مهارت های مورد تأیید وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی در شمول مقررات می باشد.

 

4/2) رشته های تحصیلی گروه پزشکی و پیراپزشکی، رشته های مهارت دیده محسوب و در شمول مقررات می باشد.

5/2)  برگزیدگان مسابقات مهارتی سازمانی، کشوری، ملی و جهانی در شمول این مقررات قرار می گیرند.

 

۳- فرآیند اجرایی:

1/3)  کلیه مشمولان دارای مهارت حداقل ۲ ماه قبل از اعزام می بایست در سامانه سرباز ماهر ثبت نام و مدارک مورد نیاز از جمله گواهینامه معتبر مهارت آموزی را بارگذاری نمایند.

تبصره ۱: کارکنان وظیفه شاغل به خدمت می بایست برای برخورداری از ۴ مشوق 5، 6، 7، 8 جدول شماره ۲، در سامانه ثبت نام کنند.

تبصره 2: کارکنان وظیفه ای که با ایست خدمتی معافیت موقت دریافت می کنند مشمول محسوب می شوند.

2/3)  پس از بررسی مدارک و سوابق بارگذاری شده از سوی دستگاه متولی، نتایج ارزیابی اولیه در خصوص اصالت مدارک از طریق سامانه سرباز ماهر ظرف حداکثر ۱۵ روز به متقاضی اعلام تا در صورت اعتراض نسبت به تکمیل مدارک ظرف یک هفته اقدام نماید.

۳/۳) محاسبه امتیاز اولیه مطابق مدارک ارسالی مورد قبول انجام و مشوق های قابل استفاده متناسب با امتیاز مکتسبه به متقاضی اعلام می گردد.

6/3)  متقاضی برای استفاده از یک مشوق از میان مشوق های قابل استفاده به ترتیب اولویت تا ۴ مشوق را انتخاب می نماید.

7/3)  سازمان وظیفه عمومی باید ترتیبی اتخاذ نماید که مشمولان وظیفه دارای مهارت به نسبت سهمیه سالانه مشمولان وظیفه هر سازمان بین آنها تقسیم گردند.

 

۴- گروه بندی مهارت آموزان:

مهارت آموزان به ۳ گروه تقسیم می شوند.

1/4)  گروه اول: کسانی که دوره های مهارتی کوتاه مدت تخصصی را در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای یا سایر مراکز مجاز طی نموده و گواهینامه معتبر اخذ نموده اند یا در مسابقات مهارتی نیروهای مسلح یا کشوری مقام کسب نموده اند.

2/4) گروه دوم: فارغ التحصیلان دیپلم( متوسطه دوم) هنرستان فنی و کاردانش.

3/4) گروه سوم: فارغ التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاه ها

گروه اول طی کنندگان دوره مهارت تخصصی

1) مراکز آموزش مورد تایید برای اجرای دوره های مهارت تخصصی عبارتند از مراکز آموزشی مهارتی دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ورزش و جوانان،  وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد ICDL

تبصره: سایر مراکز آموزش دارای مجوز برای مشمولیت طرح مستلزم ذکر نام است.

2) داشتن گواهینامه رسمی از مراکز فوق مبنای ثبت نام در سامانه بوده و راستی آزمایی مدارک با دستگاه های مذکور می باشد.

3)  فهرست مهارت های مذکور در سامانه سرباز ماهر اعلام می گردد.

4)  کسانی که دوره آموزش آنها حداقل ۸۰ ساعت باشد در شمول این دستورالعمل قرار می گیرند.

جدول شماره ۳( میزان بهره مندی از مشوق ها)

ردیف

وضعیت دوره به ساعت

مشوق ها

1

حداقل 80 ساعت

10 روز کسری خدمت، 10 روز مرخصی تشویقی، تعویق اعزام به مدت حداکثر 2 ماه، بخشش یک ماه اضافه خدمت سنواتی.

2

81 تا 160 ساعت

تعیین سازمان محل خدمت، بخشش 31 تا 60 روز از اضافه خدمت سنواتی و یا 2 تا 4 ماه تعویق اعزام، 11 تا 20 روز کسری خدمت، 11 تا 20 روز مرخصی تشویقی.

3

161 تا 240 ساعت

21 تا 30 روز کسری خدمت، 21 تا 30 روز مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش 61 تا 90 روز از اضافه خدمت سنواتی، بهره مندی از 4 تا 6 ماه تعویق اعزام.

4

بیش از 241 ساعت

30 روز کسری خدمت، 30 روز مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش 90 روز از اضافه خدمت سنواتی، بهره مندی از 6 ماه تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالاتر در صورت دارا بودن صلاحیت های لازم.

 

تبصره: در خصوص فارغ التحصیلان به جای ساعت، امتیاز ملاک است.

گروه دوم: فارغ التحصیلان دیپلم( پایان متوسطه دوم) هنرستان های فنی و کار و دانش

با عنایت به اینکه مدت دوره کسب مهارت این گروه از افراد بالاتر از ۲۴۰ ساعت می باشد، لذا از مشوق های

مندرج در بند ۴ جدول شماره ۳ بهره مند خواهند شد.

1) تبصره: مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه ها که دارای دیپلم هنرستان های فنی و کار و دانش هستند و همچنین مشمولان فارغ التحصیل گروه پزشکی و پیراپزشکی در تمامی مقاطع تحصیلی از امتیازات فوق برخوردار خواهند شد.

تبصره2: برگزیدگان مسابقات کشوری نیروهای مسلح، ملی و جهانی در شمول بند ۴ جدول ۳ و برگزیدگان سازمانی نیروهای مسلح در شمول بند ۳ جدول فوق می باشند.

تبصره 3: مسئولیت صحت سنجی مسابقات ملی و جهانی با سازمان فنی و حرفه ای و سازمانی نیروهای مسلح با نیروهای مسلح و کشوری با خود قرارگاه مرکزی مهارت آموزی می باشد.

 

گروه سوم: دانشجویان دانشگاه ها

از آنجایی که صرف داشتن مدرک تحصیلی به عنوان دوره مهارتی محسوب نمی شود، فلذا ضروری است دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها در مقاطع تحصیلی کاردانی و بالاتر مهارت های عمومی و تخصصی و کارورزی را به شرح زیر طی کنند تا مجاز به بهره مندی از مشوق های پیش بینی شده گردند.

الف) مهارت های عمومی فردی، اجتماعی و شغلی:

مهارت هایی که دانشجویان در راستای توسعه فردی، مهارت های اشتغال کسب می کنند و به آنها کمک می کند که بتوانند در یک محیط کار واقعی به عنوان فرد موثر و مفید مسئولیت های محوله را اجرا نمایند. مانند مهارت شغلی، ارتباطی، کارگروهی، تصمیم گیری، حل مسئله، مدیریت هیجانات و استرس، رهبری و مدیریت نیرو انسانی- برنامه ریزی، اصول مذاکرهپ، خلاقیت، تفکر انتقادی، خود انگیزشی، مدیریت اطلاعات، آمادگی برای مصاحبه شغلی، زبان های خارجی، مدیریت و کنترل پروژه، کارآفرینی و کسب و کار، ایده پردازی و ارزیابی ایده، قوانین حقوق و تجارت کسب و کار، رسانه و فضای مجازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ...

ب) مهارت های تخصصی:

مهارت هایی که دانشجویان در حین تحصیل در کنار دروس مصوب خود فرامی گیرند تا زمینه استفاده بهتر و عملی از موضوعات فرا گرفته شده در طول تحصیل فراهم گردد. از قبیل نرم افزارهای تخصصی کاربرد فناوری نوین در حوزه تخصصی، کارورزی، کارآموزی، مهارت ورزی در حوزه تخصصی- برنامه نویسی در حوزه تخصصی و...

ج) کارورزی به عنوان دستیار پژوهشی

د) کارورزی به عنوان کار آزمایشگاهی در حوزه تخصصی

م) کارورزی به عنوان تدریس دروس دانشگاهی و دوره های مهارتی در حوزه تخصصی

 

تبصره 1) دوره های مهارت آموزی برگزار شده از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که به تایید وزارت علوم یا دانشگاه آزاد اسلامی برسد مورد تایید است.

تبصره 2) ترتیب و اولویت و درصد استفاده از مشوق ها بر اساس امتیازات کسب شده در این دستور العمل خواهد بود.

تبصره 3) مسئولیت راستی آزمایی گواهی های صادره با وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

تبصره 4)  وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بایستی به صورت سامانه ای اطلاعات مشمولان دارای مهارت را به سامانه جامع مهارت آموزی انتقال نماید.

جدول شماره ۴، نوع و امتیاز هر یک از مهارت های دانشجویان:

ردیف

نوع مهارت

حداکثر امتیاز

 

1

مهارت های تخصصی

100

به ازای هر ساعت کلاس 1 امتیاز

2

مهارت های شغلی عمومی

40

به ازای هر 3 ساعت کلاس 1 امتیاز

3

سابقه دستیار پژوهشی

40

به ازای هر 5 ساعت خدمت 1 امتیاز

4

سابقه دستیار آزمایشگاهی، کارآموزی، انجام امور کارگاهی، کارورزی

60

به ازای هر 5 ساعت خدمت 1 امتیاز

5

سابقه تدریس دروس دانشگاهی و دوره های تخصصی

40

به ازای هر 5 ساعت تدریس 1 امتیاز

6

دروس عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی هر رشته

50

به ازای هر واحد درسی عملی، آزمایشگاهی و یا کارگاهی 5 امتیاز

 

واجدین شرایط این گروه با توجه به امتیاز مکتسبه از مشوق های جدول شماره ۳ (میزان بهره مندی از مشوق ها) بهره مند خواهند شد.

تبصره ۱: آن دسته از مشمولانی که علاوه بر مهارت های مندرج در این گروه مهارت های گروه اول را نیز کسب کرده باشند، امتیاز آنها قابل محاسبه و تجمیع می باشد.

تبصره 2: دوره های مهارت افزایی که خارج از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برگزار می گردد با شرط تایید گواهینامه از سوی وزارت علوم و یا دانشگاه آزاد اسلامی مشمول امتیاز خواهد بود.

5) وظایف و مسئولیت ها در اجرا و نظارت

 ۵-۱) معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح:

الف: انجام اقدامات ستادی، اجرایی و نظارتی به منظور اجرایی نمودن کامل دستور العمل مشوق ها

ب: استانداردسازی مشاغل و مهارت های کارکنان وظیفه بر اساس طرح قدر ۲ ابلاغی توسط معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح

ج : هماهنگی در جهت صدور گواهی مهارت و سابقه انجام کار به کارکنان وظیفه واجد شرایط برابر ابلاغیه های صادره

۵-۲) معاونت آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح

الف: ابلاغ شیوه نامه به سازمان ها و مراکز آموزش رزم مقدماتی و تاکید بر توجیه کلیه کارکنان وظیفه در طول دوره و اجرایی نمودن مشوق ها

۵-۳) قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

الف) آماده سازی زیرساخت های سامانه ای برای ثبت نام و بارگذاری مدارک و همچنین راستی آزمایی،  امتیازدهی و اعلام مشوق ها

ب) هماهنگی با سامانه های ذی ربط برای تبادل اطلاعات مهارت آموزان

ج) بارگذاری کلیه مشوق ها در سامانه

د) بارگذاری کلیه مهارت های مورد نظر در سامانه

ه)  نظارت ستادی از روند اجرای شیوه نامه در سطح سازمان های نیروهای مسلح

5-4) سازمانهای نیروهای مسلح

(الف) ثبت مشوق های حین خدمت

ب) اجرای تشویق ها و امتیازهای ابلاغی توسط ستاد کل نیروهای مسلح

ج) بکارگیری بهینه و تخصصی کارکنان وظیفه دارای مهارت

د) اطلاع رسانی ضوابط مرتبط با مشوق ها تا پایین ترین رده

ه) صدور گواهی مهارت و سابقه انجام کار با همکاری و هماهنگی قرارگاه مهارت آموزی

۵-۵) سازمان وظیفه عمومی

الف) اعمال مشوق های پیش از خدمت

ب) فراهم سازی زمینه ی انتقال اطلاعات تکمیلی مهارتی کارکنان وظیفه در حین خدمت، به صورت برخط یا به صورت نوبت های توافق شده به سامانه سرباز ماهر

ج) توزیع مشمولین بین سازمان های نیروهای مسلح متناسب با طرح ابلاغی و مهارت مکتسبه

۶) دستورات هماهنگی

1- معاونت های نیروی انسانی، تربیت و آموزش و قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ن.م با هماهنگی سازمان های نیروهای مسلح برای پیگیری و نظارت بر حسن اجرای شیوه نامه اجرایی اقدام لازم به عمل آورند.

 

2-  این شیوه نامه از تاریخ ابلاغ اجرایی شده و در بازدیدها و نظارت های میدانی میزان و چگونگی پیاده سازی آن ارزیابی خواهد شد.

 

3-  فرماندهان و مسئولین ذی ربط کلیه یگانها با تشکیل جلسات توجیهی، جزئیات موضوع را برای مسئولین و کارکنان ذی ربط تبیین نمایند.

 

4-  فرماندهان و مسئولین یگان ها با تشکیل جلسات در قالب شورای قرارگاه مهارت آموزی در کلیه رده ها نسبت به توجیه و اجرای شیوه نامه فوق تأکید و برحسن اجرای آن نظارت نمایند.