این کارگاه در تاریخ پنجشنبه 9 اسفندماه 1403 در محل آموزشگاه مهراد دانشگاه شیراز از ساعت 9 لغایت 13 با تدریس خانم کوثر زمانی دانشجوی رشته کارشناسی ارشد فرش(گرایش پژوهش در فرش) دانشگاه شیراز برگزار شد.
هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی طراحان فرش با شیوههای نوین اندازهگیری در طرح و نقش فرش بود. با گسترش ابزارهای الکترونیکی در امر طراحی و دکوراسیون، و نیز هم جهت شدن فرش ماشینی با اصول آکادمیک فرش دستباف و سنتی، امروزه نیاز دانشجویان به فراگیری علوم جدید و نوآوریها در عرصهی طراحی برای ورود به بازار بیش از پیش دیده و حس میشود.
طبق مصوبهی وزارت عتف در ارتباط با سرفصلِ درسیِ طراحیِ فرش در دانشگاههای سراسری، دانشجویان تنها موظف به محاسباتِ تعدادِ گرهِ فرش در کاغذهای شطرنجیِ سنتیای هستند که از حدود 50 سال قبل تا کنون در مؤسسات آموزشی و حجرههای طراحی فرش قدیمی رواج داشته است. این امر اگرچه در حفظ میراث هنری کهن ایران تاثیر بسزایی دارد، اما در پیش برد بازار امروزی فرش با توجه به سرعت روند تکنولوژی، چندان کارآمد نیست.
در این کارگاه سرفصلهای بسیار گستردهتری نسبت به شیوههای آموزشی قدیم در اختیار دانشجویان قرار گرفت که شامل موارد ذیل بود:
- تعیین رجشمار و تعداد گره در طرحهای از پیش آماده شده و بدون محاسبات
- تغییر ظرافت و ابعاد در طرحهای آماده بدون بازطراحی
- شیوهی محاسبات و پیکسل گذاری طرحها در بستر فتوشاپ
- آشنایی با اصطلاحات بومی هر منطقه در حیطهی اندازه گیری فرش و نقشه آن
- آشنایی با اصطلاحات رایج در فرش ماشینی و مطابقت آن با فرش دستباف
- تبدیل ابعاد طرح فرش دستباف به ماشینی و بالعکس
- آشنایی با شیوهی تبدیل رجشمارهای سنتی به اندازهگیریهای سیستم SI جهانی به منظور صدور شناسنامهی طرح و فرش
- آموزش طراحی بر روی کاغذ تحریر سفید یا نرم افزارهای دیجیتالی به جای استفاده از کاغذهای شطرنج
در پایان در این کارگاه 4 طرح با ظرافتهای مختلف مبتنی بر رجشمارهای قالی «45 رج یا 700 شانه»، «65 رج یا 900 شانه»، «80 رج یا 1200 شانه»و «100 رج یا 1500 شانه» کار شد که تحلیل آنها و چگونگی نقش پردازی آن ، کار را برای طراحان در عرصهی فرشهای بزرگ پارچه و بسیار ظریف راحت کرده و سرعت و دقت ایشان را افزایش میدهد. این شیوه مزایای زیادی دارد از جمله:
- طراحی قالی بزرگ پارچه بر روی کاغذهای کوچکتر
- عدم نیاز به برش و چسباندن کاغذ قبل از طراحی و نیز هنگام اسکن طرح
- تسلط بر تمام مساحت طرح در هنگام کار
- عدم آسیب پذیری طرح هنگام کار
- مقرون به صرفه بودن کاغذهای تحریر نسبت به شطرنجی
- وضوح بیشتر طرح بر روی کاغذ سفید
- سهولت مرحلهی تدوین و دوباره اندازهگیری در بستر فتوشاپ با طرحهای زمینه سفید
- سهولت ورود به بازار کار به واسطهی ارائهی راحتتر اینگونه طرحها در نمایشگاههای بینالمللی فرش دستباف، ماشینی و ...
-