توضیحات رشته ارتباط تصویری

توضیحات رشته ارتباط تصویری


 

سرپرست کار گروه تخصصی بخش هنر (رشته ارتباط تصویری)

دکتر فتح اله زارع خلیلی

سمت

سرپرست کار گروه گرافیک

تحصیلات

دکتری

شماره تماس

36131051

دورنگار

36259058-36242800

پست الکترونیکی:

zkhalili@shirazu.ac.ir

 

 

ارتباط تصویری (Visual Communicatio) که به نام طراحی گرافیک (Graphic Design) نیز شهرت دارد، برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای بصری خلاق برای ارتباط تصویری است. متخصص این رشته سعی می‌کند به کمک ترکیب‌بندی اشکال، کلمات، رنگ و تصاویر در کلیه شئون اجتماعی و در همه سطوح محلی، ملی و جهانی و از طریق هر نوع رسانه‌ی تصویری برای امر مهم ارتباطات راه حل بصری خلاق مناسب ارائه کند، برای هرگونه پیام، شکل و هویت بصری ایجاد کند و مهم‌تر از همه آن را به نحوی طراحی و اجرا کند تا مخاطب مورد نظر آن را به آسانی ببیند، بخواند و رفتاری به تناسب آن پیام از خود نشان دهد. ارتباط تصویری نظیر ادبیات و زبان گفتاری از فنونی استفاده می‌کند که می‌توان آن را زبان و بیان بصری نامید. آثار طراحی در این رشته علاوه بر تسهیل در امر ارتباطات و پیام‌رسانی نیز می‌تواند بیانگر هویت، فرهنگ و ارزش‌های ملی و محلی باشد.

 

رشته ارتباط تصویری در دانشکده هنر و معماری:

 

رشته ارتباط تصویری (گرافیک) در مقطع کارشناسی در سال  1388 با پذیرش 15 نفر دانشجو در دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز نوگشایی شد.

 

اهداف رشته ارتباط تصویری:

 

  • تربیت دانشجویان توانا و ماهر جهت خلق آثار طراحی گرافیک مورد نیاز جامعه‌ی کنونی و نگاهی به آینده
  • گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های طراح گرافیک در جهان امروز و حضور گرافیک در زندگی انسان امروزی
  • از آنجا که امر ارتباطات، در ایجاد وحدت و حرکت یک سوی جامعه امر حائز اهمیت است. رشته ارتباط تصویری به عنوان وسیله و زمینه مناسب ارتباطی صریح و سریع که پیام های مورد نظر را قادر است در سطحی گسترده منتشر نماید از ضروریات جامعه اسلامی است.

توانایی در همکاری با واحدهای دولتی و خصوصی نظیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، فرهنگ­سراها، سازمان میراث فرهنگی،  دانشگاه­ها بخش خصوصی و ...

 

نقـش و تــوانـائــی کــارشـنـاســی ارتـبـاط تـصــویــری (گـرافـیـک) در موقعیت شغلی

 

 فارغ التحصیلان این دوره توانایی های زیر را خواهند داشت.

  • راه اندازی و اداره کارگاه های واحدهای هنری - فرهنگی.
  • قدرت تصمیم گیری و اظهار نظر  در امورهنری.
  • تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع مانند علامت و اعلانات.
  • اجرای انواع صفحه آرائی ها و طراحی نمایشگاه های هنر برای معرفی آثار.
  • آموزش هنر در مدارس.
  • تصویر گذاری روی ستون ادبی-داستان-سیاسی و اجتماعی و مانند آن.

 

 

برنامه دوره کارشناسی رشته ارتباط تصویری در جلسه 13/5/1393 شورای رؤسای گروه های برنامه ریزی بازنگری و تصویب شد.

 

1. اهداف بازنگری و تغییر:

 

  • تعریف واحدهای درسی مطابق با نیاز روز دانشجویان و انتظار بازار کار
  • ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش در دانشگاه
  • هویت بخشیدن به رشته‌ی ارتباط تصویری (طراحی گرافیک) با توجه به هنر و تمدن ایرانی- اسلامی
  • تغییر در نظام آموزشی رشته از نگرش اجرا محور به نگرش ایده و اجرا محور
  • کم کردن شکاف بین دانشگاه و بازارکار
  • تربیت دانشجویان توانا و ماهر جهت خلق آثار طراحی گرافیک مورد نیاز جامعه‌ی کنونی و نگاهی به آینده.

 

2. ضرورت‌های بازنگری و تغییر:

 

  • وابستگی رشته‌ی گرافیک به صنعت و تکنولوژی و توجه به تحولات سریع و بنیادی که در این باره صورت گرفته و تأثیر آن بر رشته مذکور.
  • به روز نبودن واحدهای درسی و محتوای آن‌ها
  • توجه بیش از اندازه به بخش اجرا در تدوین واحدهای درسی و محتوای آن‌ها
  • کم توجهی به طراحی ایده در محتوای واحدهای درسی.
  • گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های طراح گرافیک در جهان امروز و حضور گرافیک در زندگی انسان امروزی
  • کافی نبودن واحدهای درسی در پاسخگویی به نیازهای بند بالا
  • کمرنگ بودن تأثیر هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی در آموزش گرافیک در دانشگاه‌ها
  • کلی بودن برخی از سرفصل درس‌ها
  • تکراری بودن برخی از واحدها
  • عدم کارایی برخی واحدهای درسی و اضافه بودن آنها
  • عدم کارایی لازم دانش‌آموختگان رشته‌ی طراحی گرافیک در بازار کار
  • کمبود واحدهای درسی درباره علوم ارتباطات.

 

 طول دوره و شکل نظام:

 

طول دوره مطابق با آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

 

نوع و تعداد واحدهای درسی

تعداد کل واحدهای این دوره 136 واحد بقرار زیر است:

 

دروس اصلی

70 واحد

دروس اختیاری

16 واحد

دروس پایه

30 واحد

دروس عمومی

20 واحد

جمع کل

136 واحد

 

 

مطالعات و اقدام انجام شده:

 

  • تشکیل کارگروه بازنگری و تدوین، با استفاده از افراد دارای تخصص، تعهد، سابقه تدریس، سابقه اجرایی در امور آموزشی دانشگاه و سابقه کار طراحی گرافیک در زمینه‌های مختلف در بازار کار
  • تشریح برنامه و تعیین اهداف
  • شناسایی توانایی‌های دانش‌آموختگان رشته در جامعه
  • تعیین هدف دانشگاه از تربیت دانشجو در رشته‌ی طراحی گرافیک و انتظارات جامعه از او به عنوان یک کارشناس
  • تعیین کارهایی که دانشجو باید پس از تمام شدن دوره‌ی تحصیلی انجام دهد (به طور مفصل در بند 7 ارائه شده است)
  • آسیب‌شناسی شرایط موجود، تحلیل و بررسی واحدهای درسی و سرفصل درس‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها
  • جمع‌آوری اطلاعات از دانشگاه‌های کشورهای دیگر و مقایسه‌ی آن‌ها با واحدهای درسی موجود
  • شناسایی پتانسیل آموزشی واحدهای درسی موجود و کمبودهای آنها جهت تربیت دانشجو مطابق با آنچه در بند 7 ارائه شده است.
  • مشخص کردن مباحثی که باید در تدوین واحدهای درسی جدید مدنظر قرار گیرد.
  • توجه به گسترش عملکرد رشته در ایران و جهان
  • وابستگی رشته طراحی گرافیک به تکنولوژی، تکنولوژی ارتباطات و رسانه‌های ارتباط جمعی و دیجیتال
  • امکان تکثیر و انتقال آثار گرافیک از طریق رسانه‌های ارتباطی موجود
  • توجه به نقش رایانه و امکانات و محدودیت‌های آن
  • ساده و سریع شدن بحث اجرا در گرافیک و ضرورت توجه به بحث ایده‌پردازی
  • توجه به مبحث تبلیغات و ارتباط آن با رشته‌ی گرافیک.
  • تعریف مباحث کمبود به صورت کلی
  • تعین تخصص‌های مورد نیاز و شناسایی نیروهای متخصص
  • تعیین نحوه‌ی تقسیم کار در کارگروه و ارتباط با نیروهای متخصص، تشکیل جلسه با ایشان جهت استفاده از نظرات ایشان و هماهنگی با گروه
  • تعیین واحدهای کمبود و تعریف واحدهای جدید
  • تدوین واحدهای تعریف شده، تدوین رئوس مطالب برای هر واحد درسی و منابع آن
  • تشکیل جلسات متعدد و بحث و بررسی واحدهای جدید
  • ایجاد تغییرات لازم در واحدهای جدید و تصویب هر کدام از آنها در کارگروه
  • تعریف رشته‌ی ارتباط تصویری در مقطع کارشناسی و تعریف 7 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد.

 

درس‌های دارای بازدید و گردش علمی:

 

  • چاپ‌های صنعتی 1 و 2
  • تاریخ خط ایران و جهان
  • طراحی نوشته‌ی فارسی
  • صحافی و جلدسازی
  • آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2
  • هنر و تمدن ایران (دوره‌ی باستان)
  • هنر و تمدن ایران (دوره‌ی اسلامی)

 

برنامه درسی

ارتـباط تـصــویــری بازنگری 93

 

افتخارها و فعالیتهای رشته  ارتباط تصویری (گرافیک)

 

  • شرکت نمایندگان دانشکده در کمیسونها و انجمن­های تخصصی، علمی  کشوری و هنرهای تجسمی استان شامل: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران 1392، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 1389، میراث فرهنگی استان فارس 1390 و فرهنگستان هنر ایران 1390، زیباسازی شهرداری 1388، نگارخانه وصال 1388
  •  سخنرانی­های علمی و ورک­شاپ در زمینه­های تخصصی مربوط به گرافیک و هنرهای تجسمی
  • نمایشگاه­های هنرهای تجسمی به مناسبت­های مختلف بصورت مداوم
  • انجام پروژه­های کارآفرینی در زمینه هنرهای تجسمی و گرافیک
  • برگزاری کلاسهای تخصصی پیرامون هنر دینی از جمله ورک شاپ هنر و فرهنگ عاشورایی، اعیاد و مناسبت های مذهبی در دانشگاه شیراز و مراکز فرهنگی و تجسمی
  • برگزاری نشست های مشترک و تخصصی گرافیک با سازمان ها و ادارات و تشکل های معتبر هنری استان
  • برگزاری کارگاه های آموزشی و کارآفرینی خاص تجسمی
  • داوری جشنواره نقاشی دیواری با موضوع­های مذهبی و فرهنگی که به صورت سالانه توسط مناطق مختلف شهرداری شیراز از سال 1388 توسط اعضاء هیأت علمی برگزار می­گردد.
  • طراحی نشانه دانشگاه شیراز و کانون علمی و فرهنگی ایثارگران دانشگاه شیراز  توسط اعضاء هیأت علمی
  • برگزاری کارگاه پوستر هنر مقاومت به سفارش موزه دفاع مقدس تهران 1392
  • برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان تکنیک­های خلاق تصویرسازی و چاپ دستی اسفند 1392
  • برگزاری سمینار "روند طراحی" آبان ماه 1392
  • برگزاری کارگاه آموزشی و نمایشگاه به مناسبت روز جهانی گرافیک با حضور استادان پیشکسوت­های هنرهی تجسمی و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از سال­های 1389 تا بحال.